Pääkirjoitus: Tunnin juna ei synny tämän talven päätöksillä, mutta se saattaa kaatua niiden vuoksi

4
Turussa rakennetaan jo tuplaraidetta päärautieasemalta Kupittaalle. Lähiaikoina ratkeaa, jatkuvatko kiskot myös Saloon. Kuva: Lehtikuva/Jussi Nukari

Tunnin juna eli nopea ratayhteys Turun ja Helsingin välillä on ollut jälleen otsikoissa. Hallitus ilmoitti viime viikolla käynnistävänsä radan varren kuntien kanssa neuvottelut rataosuuksien rakentamisesta.

Käytännössä kyse on siitä, miten raidehankkeelta puuttuvat rahat jyvitetään maksettaviksi kuntien kesken. Tätä neuvottelua on osattu odottaa siitä asti, kun Petteri Orpon (kok.) hallitus kirjasi kesällä hallitusohjelmaansa Tunnin juna -hankkeen askelmerkit.

Hallitus lupasi rahoittaa raidehanketta 460 miljoonalla eurolla. Samalla se pilkkoi Tunnin junan kolmeen osaan. Tällä hallituskaudella on tarkoitus rakentaa kaksoisraiteet Salon ja Turun välille sekä Espoosta Lohjalle. Kiistanalaisimman osuuden Salon ja Lohjan välillä saa hoitaa joku muu, joskus myöhemmin.

Hallituksen rahoitus ei riitä päätettyjen osuuksien rakentamiseen. Tammikuussa päättyvällä EU-rahoituskierroksella Suomi voi hakea unionilta tukea, joka voisi kattaa korkeintaan 30 prosenttia rakennuskustannuksista. Silti kuntien pitää osallistua hankkeen rahoittamiseen. Puuttuva summa on vielä auki.

Salossa keskustelu Tunnin junasta on vaikeaa, koska siihen nivoutuu niin monia asioita. Samaan aikaan puhutaan Helsingin-yhteydestä ja Turun lähijunista. Samalla kiistellään siitä, tarvitaanko raiteita yhdet vai kahdet ja missä niiden tulisi kulkea.

Lähijunia varten kaksoisraidetta ei välttämättä tarvita. Mutta kuten tiedetään, nykyraiteille niitä on haikailtu turhaan jo vuosikymmenien ajan (SSS 19.10.).

Moni saattaa samaan aikaan kannattaa yhtä junahankkeeseen liittyvää tavoitetta ja vastustaa toista. Toki kannan muodostamista ei helpota se, että kukaan ei tunnu vielä tietävän tullaanko Salolta pyytämään yhtä, kahta vai kymmentä miljoonaa euroa. Kokonaan oma keskustelunsa on sekin, millainen olisi kuntien rooli mahdollisessa lähijunaliikenteessä.

Salon kaupunginhallituksessa kaksoisraiteen rahoitusaikeisiin suhtaudutaan ainakin tässä vaiheessa hyvin varovaisesti (SSS 27.10.).

Salon ja Kupittaan välisen kaksoisraiteen rakentaminen ei tarkoita Tunnin junan rakentamista. Toisaalta kaksoisraiteen hylkääminen tässä vaiheessa tarkoittaisi Tunnin junan hylkäämistä.

On vaikea kuvitella, että seuraava hallitus jatkaisi hankkeen parissa, jos nykyinen ei saa mitään aikaan. Kaksoisraiteen typistäminen yhdeksi tai ratalinjauksen muuttaminen merkitsisivät käytännössä suunnittelun palaamista alkupisteeseensä.

Salolle yhteys Turkuun voi olla jopa tärkeämpi kuin Lukkarinmäen halkova Helsingin-linja. Varmaa on ainakin se, että ratahankkeen kaataminen tässä vaiheessa ei palvelisi Salonkaan kehitystä.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
keijo k
3 kuukautta sitten

Menisiköhän läpi, jos aloittaisin tekemään remonttia tupaani ja sitten lähtisin naapureille esittämään maksuvelvoitetta?? Tässä on kyse hieman siihen verrattavasta asiasta. Eihän tuollaisessa touhussa ole mitään järkeä.

hyvä kirjoitus
3 kuukautta sitten

Tuo juttu kannustaa kaatamaan tunnin juna hankkeen.

Jari Laine
3 kuukautta sitten

Paikallisliikenne on kannatettavaa, mutta se edellyttää merkittäviä investointeja Salon ja Turun välisiin pysäkkeihin. Ns. Tunnin juna voidaan alkuperäisessä muodossa unohtaa ja panostaa ohituspaikkoihin nykyisessä linjauksessa. Espoo-Lohja väli on toki järkevä, koska Lohja on pääkaupunkiseudun nukkumalähiö ja Lohja on kaavoittanut jo asutusta tulevan radan varteen.

Kiitos ei
3 kuukautta sitten

Jos tämän hankkeen takia Salossa joudutaan nostamaan kunnallisveroa, niin kiitos ei. Mistä Salo löytää miljoonia? Kun jo nyt mietitään kaikenlaisia säästöjä. Rakennetaan luisteluhallia ja kulttuuritaloa, uusia kouluja, joten on selvä, ettei kaikkeen riitä raha millään. Kuten luisteluhalli, Tunnin juna koskettaa todella pientä määrää salolaisista, joten miljoonien laittaminen siihen tuntuu tuhlaamiselta.