Teinipoika Perttelistä lähti bussilla autokaupoille ja palasi jenkkiauton kanssa – Nyt Mika Vesalainen on dollarihymyjen kunnostajien luottomies

0
Jenkkiautot ovat olleet Mika Vesalaisella verissä teinivuosista lähtien. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Salolaisesta Mika Vesalaisesta tuli amerikkalaisten autojen harrastaja melkein sattumalta.

15-vuotiaana teinipoikana Vesalainen lähti Perttelistä bussikyydillä isolle kirkolle ostamaan kuplavolkkaria, mutta kotimatkalle hän lähtikin vuoden 1969 Rambler Americanin onnellisena omistajana.

– Kupla ja myös mielessäni ollut Volvo Amazon olivat molemmat jo myyty kun linja-auto ehti Perttelistä Saloon, kertoo Vesalainen.

– Se ensimmäinen Rambler on minulla edelleen. Siitä lähtien olen harrastanut amerikkalaisia autoja.

Eikä pelkästään harrastanut, sillä reilu vuosi sitten jenkkiraudoista tuli Vesalaiselle myös päivätyö. Kun Salon Autotarvike luopui amerikkalaisten autojen varaosiin keskittyvästä myymälästään, Mika Vesalainen osti firman itselleen ja etsi sille uudet toimitilat Meriniitystä. Vesalaisen yrityksen nimeksi tuli Jenkkiosat.com.

Meriniityn-myymälän aulassa veistoksena komeilee täysin entisöity ja toimintaan kykeneväinen Chevroletin V8-moottori. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Vesalainen sisusti entiseen Hifitalon liiketilaan vahvasti amerikkalaista nostalgiaa tihkuvan show roomin, jonka yhteydessä toimii yrityksen verkkokaupan varasto.

– Kesäaikaan myydään enemmän kivijalkamyymälästä suoraan kuluttajille ja korjaamoille, mutta verkkokauppa kasvaa koko ajan. Se on nyt jo noin puolet kokonaismyynnistä, kertoo Mika Vesalainen.

Hän näkee kivijalan roolin silti tärkeänä, sillä toista ”vastaavantyyppistä kauppaa ei ole kovinkaan lähellä”.

– Esimerkiksi Turussa ei ole tämän alan kivijalkakauppaa, vaikka autoharrastajia Turun seudulla on hyvä määrä.

– Yritän kehittää verkkokauppaa koko ajan. Sieltä saa tietysti volyymia. Kivijalka tarvitaan myös. Olemme esimerkiksi järjestäneet myymälän pihapiirissä tapahtumia paikallisten harrasteautokerhojen kanssa, ja on täällä käynyt vierailulla myös Suomen Mustang-kerho, sanoo Vesalainen, joka on itse pitkän linjan Cadillac-miehiä.

Mika Vesalainen on sisustanut myymälänsä show roomiksi, jonka autoilusta ja kilvanajosta innoittuneen somistuksen jokainen äijä haluaisi omaan miesluolaansa. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Siinä missä kivijalkamyymälässä asioivat lähiseutujen autoilijat, verkkokaupan liikevaihto tulee suurelta osin pohjoisesta Suomesta. Vesalaisen mukaan ilmiö selittyy sillä, että pohjoisen jenkkiharrastajat tilaavat varaosansa mieluummin pikkukaupungin yrittäjältä kuin pääkaupunkiseudun isoista firmoista.

Oman liikkeensä tunnettuutta Mika Vesalainen on myös kasvattanut kiertämällä kesäkaudella erilaisissa harrasteautotapahtumissa ympäri Suomea.

Vanhoja dollarinhymyjä entisöivien harrastajien ohella yritys palvelee ihan tavallisia käyttöautoasiakkaita.

Sen vuoksi valtaosa myynnistä kohdentuukin jokapäiväisiin huolto-osiin kuten jarruihin, sytytystulppiin ja erilaisiin antureihin. Käyttöautoasiakkaista moni ajelee Vesalaisen mukaan Fordin, Chevroletin ja RAM:in uudehkoilla isoilla lava-autoilla.

– Monella on kynnys tilata osia ulkomaisesta verkkokaupasta, ja he tykkäävät ostaa tarvikkeensa kotimaisesta liikkeestä.

Legendaarisen Gulfin öljyt kuuluvat edelleen jenkkiautomytologiaan, vaikka alkuperäinen Gulf lakkasi olemasta jo 1980-luvulla. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Vaikka maailmassa on miljoonia vanhojen amerikkalaisten autojen harrastajia, entisöinti ja klassikon ylläpitäminen ei ole näinä aikoina ihan yksinkertaista. Varaosia kyllä löytyy, mutta alkuperäisosia ei niinkään.

– Aina rahallakaan ei saa laatua, vaan joutuu tyytymään kiinalaisiin osiin. Moni haluaisi amerikkalaisia osia, mutta niitä ei välttämättä enää valmisteta tai ne tehdään halvemman työvoiman maissa. Tällaisia ovat varsinkin laakerit, katkaisijat ja anturit, Mika Vesalainen sanoo.

Ehdottomalla pieteetillä rakasta jenkkiplootuaan entisöivälle harrastajalle Vesalaisella onkin hyvä neuvo:

– Joskus auton alkuperäinen osa voi olla huollettuna parempi kuin uusi tarvikeosa.

Salolainen varaosayrittäjä tietää tämän omakohtaisesti, sillä hän on elämänsä aikana entisöinyt niin monta vanhaa jenkkiä. Ensimmäisen Cadillacinsa Vesalainen osti jo vuonna 1989 ja tälläkin hetkellä hänellä on työn alla kaksi 1950-luvun Cadillacia sekä yksi saman aikakauden Buick.

Valmiina tallissa seuraavaa kesää odottavat vuoden 1956 Cadillac Sedan De Ville ja vuoden 1972 Cadillac Coupe De Ville.