Raivonapostelu saa kauppiailta ymmärrystä muttei kannustusta – ”Olisi kyllä fiksua vaikka sanoa myyjälle”

8
Kaupan alan ammattilaiset eivät kannusta syömään kaupassa, mutta ymmärrystä hätätilanteiden varalle löytyy. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Lapsi alkaa vääntelehtiä ja kitistä. Käsi hamuaa hyllystä patukoita, äänensävy muuttuu vaativammaksi.

Kesken kauppareissun iskevä kiukku lienee valtaosalle vanhemmista tuttu asia. Ilmiön tunnistavat myös kaupan alan ammattilaiset.

– Itsellenikin on tullut vastaan tämä, mutta en ole vieraassa kaupassa antanut oman lapseni avata mitään, sanoo K-Supermarket Perniön kauppias Mika Snellman.

Kauppiaana Snellman suhtautuu tilanteisiin ymmärtäväisesti. Joskus kärryissä olevat lapset nappaavat hyllyistä herkkuja tai vanhemmat rauhoittavat tilanteen antamalla lapselle pientä syötävää.

– Periaatteessa se on väärin, mutta ymmärrän kyllä. Tällaisia tilanteita tulee. Olisi kyllä fiksua vaikka sanoa myyjälle, että voiko tämän avata, Snellman miettii.

Naposteleviin aikuisiin Perniössä ei ole törmätty.

– Sellaista ei ole tullut vastaan. Ei olisi ok maistella mandariineja, Snellman sanoo.

Hermostuneelle lapselle saatetaan tarjota vaikka banaani, kertoo Prismanjohtaja Heikki Keskinen. Kuva: SSS-arkisto/Kirsi-Maarit Venetpalo

Kauppaketjuilla ei ole erityistä ohjeistusta maksamattomia tuotteita syövien asiakkaiden varalle.

– En ole ainakaan kuullut, että osuuskaupalla olisi tähän toimintamallia. Arkijärki on hyvä malli, sanoo Prismanjohtaja Heikki Keskinen.

Halikon Prismassakin kärryttelee välillä pikkuväkeä, jolla on hermo kireänä.

– Hedelmä- ja vihannesosastolla jos nähdään tällainen tilanne, saatetaan vaikka antaa banaani, sanoo Keskinen.

Hän ei kuitenkaan kehota ketään syömään maksamattomia tuotteita.

– Juridisesti tuote on kaupan omaisuutta, kunnes se on maksettu.

Keskinen arvioi, että vartijat kyllä huomauttavat, jos näkevät asiakkaiden availevan pakkauksia ja syövän kaupassa.

– Jos tulee selkkausta, se tietysti tuntuu pahalta.

Kauppias Anne Pukkila arvioi, että ihmiset kyllä maksavat kaupassa aukaisemat tuotteet. Kuva: Somero-lehti arkisto

Joskus aikuisellakin saattaa tulla tarve syödä jotain kesken ostosten, tietää somerolaisen K-Supermarket Härkätien kauppias Anne Pukkila.

– Meillä käy esimerkiksi vanhuksia, joilla menee verensokerit alas. Aina on poikkeustilanteita elämässä, ei me sille mitään voida, Pukkila miettii.

Käytävälle heittäytyvä pikkuväkikään ei ole kaupassa työtä tekevälle tavaton näky.

– Mitä siinä sitten tekee, kun lapsi vetää suoraksi.

Ongelmia napostelusta ei ole koitunut. Pukkilan kokemuksen mukaan asiakkaat kyllä maksavat tyhjätkin kääreet.

– Tätä tapahtuu. Kun asiakas sanoo syöneensä tuotteen, ei siitä sen ihmeellisempää numeroa tehdä.

Kysymys kesken kauppareissun syömisestä saa Pukkilan pohtimaan myös uusien työntekijöiden koulutusta.

– Perehdytyksessä tätä asiaa ei ole vielä mukana, näitä lasten kiukkukohtauksia. Ehkä voisin ottaa sen siihenkin mukaan, hän naurahtaa.

8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Luin vain otsikon
3 kuukautta sitten

Lapsi alkaa raivoamaan, niin hänet palkitaan karkilla?

Ihan näitä ajattelun perusasioita
3 kuukautta sitten

Tuote on siihen asti kaupan omaisuutta kunnes kassalinja ohitetaan, että silleen

Ei näpistelyyn oppia
3 kuukautta sitten

Jos annat lapselle karkin tai muun syötäväksi, niin otat kääreen talteen ja selität lapsellesi, että näin saadaan namisi maksettua.

Että näin
3 kuukautta sitten

Kassalinjan ohitus tarkoittaa, että tuote maksetaan ennen kuin se syödään että silleen.

Ei näpistelyyn oppia
3 kuukautta sitten
Reply to  Että näin

Näin tarkoitinkin, e t t ä otetaan namin t.m.s kääre talteen, sanotaan lapselle, että tämä on myös o s t o s ,siksi kääre näytetään kassalla ja saamme sen maksettua. Epähuomiossa viesti ei mennyt niin kuin sen tarkoitin!

Juha
3 kuukautta sitten

Vanhempien laiskuutta. Kun tuon kerran tekee, niin lapsi oppii, että se on ihan jees ja jatkossa saat taistella asiasta joka kerta. Kun ensimmäisellä kerralla kieltää ja ottaa luulot pois, niin tuosta ei tule ongelmaa ja se on ihan normaalia, että kaupassa ei syödä. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja muut aikuiset kyllä ymmärtävät asian.

Urpo
3 kuukautta sitten
Reply to  Juha

Lipsumisessa on tosiaan vaara, että sopivan käytöksen raja siirtyy ja sopimattomasta tulee uusi normaali.

Perustelut sille, että tuotteet syödään ennen maksua, on helppo löytää ja jokainen tietysti osaa pitää asian hallinnassa. Mutta kun siitä tulee yleisesti hyväksytty tapa, homma ns. karkaa lapasesta. Siksi tiukka linja on paikallaan.

Hyvähermoinen äiti
3 kuukautta sitten
Reply to  Juha

Aikoinaan meillä lapsi yritti huutamalla saada karkkia, vaikka ei ollut karkkipäivä. Karjui kärryissä pää punaisena. Tein ruokaostokset, ei karkkia eikä muita herkkuja. Huuto loppui ja lapsi rauhottui heti kun oltiin päästy kaupasta ulos. Ei yrittänyt toista kertaa kun huomasi turhaksi.