Salosta lähtee ruumiinkuljetusauto Ukrainaan – riskialtis matka vie suoraan sodan etulinjaan

1
Pekka Hiltunen (vas.) ja Henri Nieminen lastaavat kuorma-auton täyteen aggregaatteja. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Illan pimeydessä Salon Myllyojankadulla kuorma-autoa täytetään aggregaateilla, hitsausmaskeilla ja vaatteilla.

Täyteenahdettu bussi ja kuorma-auto ovat lähdössä Ukrainaan aamulla kello kuusi. Laiva vie autot Vuosaaresta Viroon, josta ne jatkavat maanteitse Ukrainan rajalle. Myöhemmin perässä seuraa viisi bussia.

Salolainen Finnfoam lahjoittaa Ukrainaan neljä autoa ja kaksikymmentä aggregaattia. Loput lahjoituksista tekee kajaanilaisen Pekka Hiltusen vapaaehtoisjoukko.

Finnfoamin toimitusjohtajan Henri Niemisen mukaan lahjoitettavat autot ja tarvikkeet on sovittu yhdessä Ukrainan armeijan, hyväntekeväisyysjärjestöjen ja kirkon kanssa.

Tavaroille on kolmenlaista käyttötarkoitusta. Ne joko tuottavat energiaa, toimivat korjausvälineinä tai pitävät sodan uhreja lämpiminä.

Ukrainalainen vapaaehtoinen Nataliia Melnyk ajaa Pekka Hiltusen takaisin Ukrainasta Suomeen. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Ukrainan armeija ottaa viisi Finnfoamin ja Hiltusen lahjoittamaa bussia rintamalle käyttöön. Yksi pienoisbussi on tarkoitettu Kiovan haavoittuneille.

Hiltunen ajaa perille saakka yhden kuorma-auton. Lahjoitettavassa kuorma-autossa on kylmälaitteisto ruumiskuljetuksia varten.

– Laitteiden ansiosta ruumiit eivät mätäne kesällä. Talvella laitteisto lämmittää säiliön siten, etteivät ruumiit jäädy, Hiltunen kertoo.

Hiltunen ajoi yhden lahjoituskuorman Ukrainaan viime vuonna. Matka avasi hänen silmänsä.

– Sen jälkeen päätin käyttää kaiken liikenevän vapaa-aikani avun tarjoamiseen ukrainalaisille.

Hiltunen sai nopeasti innostettua Ekotuhka Oy startup-yrityksestä tutun yhtiökumppaninsa Henri Niemisen mukaan toimintaan.

– Lahjoitimme viime vuonna Punaisen Ristin kautta 100 000 euroa rahaa Ukrainalle, mutta tällä kertaa halusimme toimittaa konkreettista materiaalia. Pekka tietää täsmälleen, minkälaisille tarvikkeille Ukrainassa on käyttöä, Nieminen toteaa.

Pekka Hiltunen tuntee valmiiksi Ukrainan yhteyshenkilöt, joten tavaroiden päätymistä vääriin käsiin ei tarvitse pelätä.

– Olen valitettavan paljon nähnyt esimerkkejä siitä, miten lahjoitukset ovat päätyneet torille ja rahat saatavista mustaan pörssiin, Hiltunen harmittelee.

Hiltusen matkan ja lahjoitukset mahdollistaa ukrainalainen Nataliia Melnyk , joka ajaa Hiltusen perässä asuntoautolla. Sillä Hiltunen ja Melnyk palaavat takaisin Suomeen.

Kaikki kuusi lahjoitettua bussia jätetään rajalle, mutta Melnyk ja Hiltunen vievät kuorma-auton suoraan etulinjaan. Siksi heidän matkansa on erityisen riskialtis.

– Kukaan ei tiedä, minne seuraava pommi osuu. Toivon rauhallista pääsyä Ukrainaan, mutta siitä ei ole minkäänlaisia takeita, Melnyk sanoo.

Nataliia Melnyk saapui Kainuuseen kesällä 2021 marjanpoimijaksi. Kuusi kuukautta myöhemmin Ukrainassa syttyi sota. ”Kukaan ei osannut odottaa sitä”, Melnyk kommentoi. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Olli P
3 kuukautta sitten

Hienoa tomintaa!!