“Lähijunat mahtuisivat helposti nykyiselle radalle Salon ja Turun välillä” – lähijunayhtiön varajohtaja ihmettelee, mihin kaksoisraidetta tarvitaan

4
Jaakko Mustakallio nimitettiin Suomen Lähijunat Oy:n varatoimitusjohtajaksi reilut pari viikkoa sitten. TS-arkisto/Ari-Matti Ruuska

Suomen Lähijunat Oy:n varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio on sitä mieltä, että lähijunat mahtuvat helposti nykyiselle Turku–Salo-radalle 60 minuutin vuorovälillä. Mustakallio kertoo näkemyksestä yhtiön nettisivujen blogitekstissä.

– Lähijunaliikenteen voi aloittaa jo heti, ja uutta kaksoisraidetta ei tarvitse jäädä odottamaan, yhtiön varatoimitusjohtajaksi lokakuun puolessavälissä nimitetty Mustakallio kirjoittaa.

Mustakallion mukaan raideliikenteessä olennaista on täsmällinen suunnittelu, jonka ansiosta junien vuoroväli voi olla tiheä ja pysäkkiverkosto kattava ilman, että uusia raiteita tarvitsee rakentaa.

– Ratakapasiteetti ei ole ongelma Suomessa. Esimerkiksi Keski-Euroopassa tai HSL-alueella kulkee samoilla raiteilla huomattavasti enemmän kauko- ja lähijunia yhtä aikaa, Mustakallio muistuttaa.

Mustakallio perustelee blogissa, miten lähijunaliikenne saataisiin kulkemaan sujuvasti nykyisellä radalla Salon ja Turun välillä.

– Kun lähijuna lähtee Salosta Turkuun päin ja ajaa noin 20 minuuttia, se voi kohdata Paimion pysäkillä vastaantulevan lähijunan, joka ajaa kohti Saloa. Näin seuraava lähijuna Salosta kohti Turkua voi lähteä ajamaan 60 minuutin kuluttua edellisestä, kun Turusta tullut juna on saapunut Saloon ja vapauttanut radan Salosta lähtevälle junalle.

Toisessa esimerkissä Mustakallio laittaa samalle radalle lähijunaliikenteen lisäksi tunnin välein Helsingin ja Turun väliä kulkevan IC-junan. Tällöinkään ongelmaa ei tulisi.

– Silti lähijunat mahtuvat Turun ja Salon välille tarvitsematta rakentaa vielä mitään lisää. Turkuun kulkevat IC-junat ohittavat vastaantulevat lähijunat Piikkiön pysäkillä.

Mustakallio avaa blogissaan myös, miten lähijunat pystyisivät kulkemaan Salon ja Turun välillä myös jopa 30 minuutin vuorovälillä. Tämä tosin vaatisi yhden pysäkin rakentamisen.

– Tähän tarvitaan sivuraiteen palauttaminen Hajalan asemalle. Näin yhden pysäkin rakentamisella Salon ja Turun välillä mahtuu hyvin 30 minuutin välein kulkevat lähijunat sekä IC-junat. Tämä nostaisi Turun ja Salon välisten junavuorojen määrän kolmeen tunnissa suuntaansa, Mustakallio maalailee.

Mustakallio ei ole kuitenkaan uusia pysäkkejä tai ratoja vastaan. Niitä tarvitaan hänen mukaansa mahdollistamaan kauko- ja lähijunaliikenteen tiheämpi vuoroväli tulevaisuudessa.

– Uudet radat ja ohituspaikat ovat tarpeen tulevaisuudessa 15 minuutin vuorovälillä ajettavaa lähijunaliikennettä ajatellen. Siksi Turun Tunnin junan uusi ratahanke on myös lähijunaliikenteen kannalta olennainen hanke.

Suomen Lähijunat Oy tiedotti kesäkuussa, että sen tavoitteena on aloittaa lähijunaliikennöinti Uudenkaupungin ja Salon välillä vuoden 2025 aikana. Yhtiö on hankkinut VR Groupilta käytöstä poistettuja junarunkoja, jotka lähijunayhtiö kunnostaa ja modernisoi liikennekelpoisiksi.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Make
3 kuukautta sitten

Ei lähijunista ilman kaksoisraidetta olisi hyötyä. Se lähtisi aina samaan aikaan VRn junan perässä Salosta. Toisekseen kun tiedetään VRn junien ongelmat aikataulujen kanssa, jonoajelua tapahtuisi. Yksi pysäkki ei siis riitä vaan niitä tarvittaisiin useampia.

Lisäliikennöinnille olisi silti tarvetta, joko bussi tai juna, sillä nykyiset bussi ja junavuorot eivät mahdollista ilta ja yöaikaan kulkemista mihinkään suuntiin. Ehkä salolaisten halutaan pysyvän Salossa.

keijo k
3 kuukautta sitten

Kun on kyse poliitikkojen ”päähänpinttymästä”, siinä ei järjellä ole tilaa. Rahaahan heillä tuntuu olevan, liiankin kanssa. Syytetään edellistä Hallitusta holtittomasta verovarojen käytöstä, totta se on mutta onko linjaa pakko jatkaa?

tupla
3 kuukautta sitten

Moni muukin sitä ihmettelee.

Visioidaan lisää kun visio rikki ja unohdetaan...
3 kuukautta sitten

…mitä on jo valmiina!” Entä lähiliikenne täysin ja ainoastaan rahtiliikenteen ehdoilla vapautuvalle nykyiselle jo olemassa olevalle rantaradalle? Eikö siellä ole ihmisiä välillä Salo-Karjaa? On siellä suhteessa mitä on nykyisellään VR:n ylläpitämillä pysäkeillä Siuntio. Santala, Lappohja, Skogby ja niin edelleen suhteessa näitä kokoluokassa suurempiin Perniöön ja Pohjaan?