TS: Tunnin juna saattaa jäädä kokonaan veronmaksajien maksettavaksi

5
Turun ja Helsingin välillä saattaa jatkossa kulkea vain henkilöjunaliikennettä. Kuva: TS/Jane Iltanen

Turun Tunnin Juna Oy:n säästöideat ovat kyseenalaisia. Näin kertoo liikenne- ja viestintäministeriön entinen johtava asiantuntija Lassi Hilska Turun Sanomille.

Yhtiön miljardiluokan säästöihin kuuluisi esimerkiksi kaksiraiteisuudesta luopuminen Salon ja Lohjan välillä sekä keskittyminen henkilöliikenteeseen tavaraliikenteen sijaan.

– Ehdotus on mielestäni CEF-rahoituskelvoton ja voisi johtaa TEN-T-statuksen menetykseen vuoden 2030 jälkeen, toteaa Hilska Turun Sanomille.

Kaikki Euroopan laajuisen TEN-T-liikenneverkon radat ovat Hilskan mukaan sekä tavara- että henkilöliikenneratoja.

– Suomi saa tietysti rakentaa henkilö- tai tavaraliikenteen ratoja, mutta ne eivät sitten ole TEN-T-ratoja eivätkä CEF-rahoituskelpoisia.

Vuonna 2020 ministeriöstä eläköitynyt Hilska hoiti viimeiset työvuotensa TEN-T- ja CEF-asioita Suomen edustajana muun muassa CEF-komiteassa.

Hilskan mielestä Salon ja Turun välillä olisi saavutettu suuremmat säästöt, jos rata olisi siirretty ohittamaan Salo, Halikko ja Paimio.

– Muun muassa Paimiossa tarvitaan nyt järeät rakenteet, jotta henkilöjunalla voidaan ajaa yli 200 kilometriä tunnissa läpi keskustan.

Helsingin-junat jäävät tätä nykyä Kupittaan asemalle, kun Kupittaa-Turku-kaksoisraiteen työt ovat yhä kesken. Kuva: TS/Jane Iltanen

Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Miikka Rainiala myöntää, ettei Tunnin Juna täyttäisi välttämättä säästöratana CEF-tuen tämän hetkisiä ehtoja.

– Siinä voi olla riskejä. Tukiasia täytyy selvittää.

Rainialan mukaan päämääränä on ollut kotiuttaa mahdollisimman paljon EU-rahoitusta Turun Tunnin Juna Oy:lle.

Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavaisen mukaan yhtiö ei ole tässä vaiheessa selvittänyt, voiko säästörata saada CEF-tukea.

– Meillä ei ole seuraavan CEF-kauden kaikista reunaehdoista ihan tarkkaan tietoa.

Ottavainen kertoo reunaehtojen tarkentuvan Turun Tunnin Juna Oy:n omistajien päätettyä, miltä pohjalta ratahanketta edistetään.

– Itse ajattelisin kuitenkin niin päin, että säästöjen tekeminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että CEF-tukea ei voitaisi jatkossa rakentamiseen saada, sanoo Ottavainen.

Radan kustannusarvio on tähän saakka olut 3,4–4 miljardia euroa. CEF-tukea olisi saatavissa parhaassa tapauksessa 30 prosenttia rakentamiskustannuksista eli miljardi euroa.

5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
keijo k
2 kuukautta sitten

Eli hallitus ei voi päättää, tuon hölmöläisyyden jatkumisesta, jos ei anna siihen rahoitusta. Kolme hurraa huutoa sille, että se homma loppuu.

Vienkö veroni muualle
2 kuukautta sitten

Mä en suoatu maksamaan siitä että raiskataan metsiä ja maita ja jotkut joutuvat lähtemään kodeistaan ja vain siksi että joku on vähän aikaisemmin perillä. Uutta hanketta on sanottu kannattamattomaksi joten miksi kukaan kunta tai kaupunki löhtis rahoittamaan hanketta? Valtion hommahan tuo olisi.

Kirsi Laine
2 kuukautta sitten

Veronmaksaja maksaa aina huolimatta siitä osallistuuko EU pienellä osuudella tai ei. Kun raha kiertää EUn kautta, jää siitä osa matkalle. Lisäksi ei ole takuita siitä, että EU rahoittaisi edes pieneltä osalta tappiollista toiminta, josta tulee jatkuva rasite taloudelle. Tämä hanke tulisi nyt torpata heti eikä heittää lisää rahaa pohjattomaan kaivoon. Salo tulee menettämään 4 miljoonaa valtion tukia viime viikolla esille tulleen hallituksen tiedotteen mukaan. Se on juuri sama summa kuin TTJ:lle maksettava osuus. Ei oteta summaa lapsilta ja vanhuksilta.

Tammisiltalainen
2 kuukautta sitten

Eli junayhtiön ”säästöt” voivat siis aiheuttaa miljardien lisälaskun suomalaisille veronmaksajille. Sekä niille kunnille, jotka hölmöyttään ovat lähteneet maksajiksi Tunnin Juna Oy:n
Tyypillistä osaoptimointia näkemättä kokonaisuutta kustannustasolla, josta MDI olisi kateellinen. Miten tehdä yhdellä päätöksellä miljardien tappion omistajilleen?

Markku T
2 kuukautta sitten

Taitaa olla rikollista toimintaa lobata hanketta valheellisen tiedon varassa kun on kyse veronmaksajien euroista.