Mielipide: Tunnin juna perustuu toiveajatteluun – paisuvat kustannukset uhkaisivat salolaisiakin

3
Kirjoittaja epäilee, että kaksoisraiteen rakentaminen ei pysyisi budjetissa ja toteaa sen olevan muutenkin liian kallis hyötyihinsä nähden. Kuva: SSS-arkisto/Santeri Iltanen

Salon Seudun Sanomat loi tiistaisessa (31.10.2023) pääkirjoituksessaan painetta salolaisille päättäjille. Ratarahat syytä löytää -otsikolla kirjoitus vaati päättäjiä suhtautumaan positiivisesti Turun ja Salon välisen kaksoisraiteen rahoittamiseen.

Mielipiteitä voi olla monenlaisia, mutta näin isossa asiassa päätösten täytyy perustua faktoihin, ei toiveajatteluun. Pääkirjoituksessa esitettiin arvio, että Suomi voisi mahdollisesti saada jopa 30 prosenttia radan rahoituksesta EU:lta. Tämä pienentäisi merkittävästi kunnilta haettavaa rahoitusta.

Väite tuon suuruisesta EU-rahoituksesta on kuitenkin toiveajattelua. Valtioneuvoston Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032 kertoo EU:n väylätuista näin: ”– Tukea voi komission työsuunnitelman mukaisesti hakea hankkeille, joiden toteuttamisesta on tehty kansallinen rahoituspäätös ja joiden hyöty-kustannussuhde on yli 1.”

Helsinki–Turku nopea junayhteys -hankkeen hyöty-kustannussuhteeksi Väylävirasto on hankearvioinnissaan laskenut 0,44.

Tammikuussa julkaistussa valtiovarainministeriön raportissa ollaan kuitenkin sen verran toiveikkaita, että tähän kokonaisuudessaan noin 3,4–4 miljardin euron hankkeeseen arvellaan olevan mahdollista saada EU-tukea 250 miljoonaa euroa. Prosentteina se on 6–8 prosenttia.

Yksityistä rahaa hankkeeseen on valtiovarainministeriön raportin mukaan mahdollista saada vain, jos valtio takaa sijoittajille tietyn tuoton – eli veronmaksajat radan silloinkin maksaisivat ja voittomarginaalilla korotettuna.

Pääkirjoituksessa mainitaan myös jo rakenteilla oleva osio eli Turun ratapihat ja Kupittaa–Turku-kaksoisraide. Hyvä, että mainitaan. Sen kustannusarvio on noussut 67 miljoonasta 108 miljoonaan euroon, eli nousua on noin 60 prosenttia.

Turkulaisille lisää maksettavaa tuli 20,25 miljoonaa euroa. Tällaiseen kehitykseen on salolaistenkin syytä varautua.

Jos rahoittamaan lähdetään, kyse ei tule olemaan pikkurahoista salolaisille veronmaksajille.

Timo Lähteenmäki
kaupungin- ja maakuntavaltuutettu (vas.)
Salo

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Allan
3 kuukautta sitten

Turun tunninjuna on jo nyt Salon viidenneksi suurin laskuttaja.

Tämä ei ole terveellä pohjalla.

Hieman myönteisempää asennetta
3 kuukautta sitten

Kiivas vastustus on nyt jokseenkin myöhäistä, kun asiasta on hallitusohjelman tasolla päätetty. Sitä ennen on laadittu vuosia kestäneet kattavat suunnitelmat ja selvitykset. Esimerkiksi Lohjalla sijaitsevalle kesämökilleni tuli jo vuosia sitten infoa Tunnin junan suunnittelun etenemisestä sekä vaikutusmahdollisuuksista siihen. Vaikutusmahdollisuudet käytettiin, linjaus merkittiin maastoon ja sitä myöten pulinat päättyivät. Kyse on valtakunnallisesti merkittävästä liikenneyhteyksien kehityksestä, jota en katso tarpeelliseksi missään muodossa vastustaa.

niin tai näin
3 kuukautta sitten

Tai jopa itsepetokseen.