VR myi junia ja sai samalla ensimmäisen kilpailijan lähijunaliikenteeseen – Suomen Lähijunat kaavailee reittejä esimerkiksi Turun, Tampereen ja Jyväskylän seuduille

0
Suomen Lähijunista tulee VR:n lisäksi ensimmäinen operaattori Suomessa, joka omistaa ja operoi henkilöjunaliikennettä. LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto
Suomen Lähijunista tulee VR:n lisäksi ensimmäinen operaattori Suomessa, joka omistaa ja operoi henkilöjunaliikennettä. LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto

VR on saanut ensimmäisen kilpailijansa lähijunaliikenteeseen. Kilpailevan operaattorin Suomen Lähijunien omistukseen siirtyi tänään VR:ltäyksitoista lähijunaa. Kauppasummaa ei ole julkistettu.

Suomen Lähijunien tavoitteena on liikennöidä suurilla kaupunkiseuduilla kulkevaa lähijunaliikennettä sekä kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävää aluejunaliikennettä. Yhtiön mukaan liikennöinti voisi alkaa vuonna 2025.

Potentiaalia lähijunaliikenteelle on yhtiön mukaan useilla reiteillä. Suunnitelmissa on mahdollisia reittejä esimerkiksi Turun, Tampereen, Oulun, Jyväskylän, Vaasan, Kuopion, Mikkelin, Kouvolan ja Imatran seuduilla.

– Meillä on Suomessa todella paljon palautettavissa olevia seisakkeita. Tarvetta on myös täysin uusille seisakkeille. Näillä toimenpiteillä voimme kuitenkin hyvin edullisesti saada suomalaisia raiteiden piiriin, yhtiön varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio kertoi tänään järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Suurimmilla kaupunkiseuduilla tavoitteena on tarjota noin puolen tunnin välein kulkevaa lähijunaliikennettä. Kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävä aluejunaliikenne puolestaan liikennöisi noin kahden tunnin vuorovälein.

Liikennöinti voisi alkaa kolmella alueella

Suomen Lähijunien mukaan nyt hankittu kalusto mahdollistaa liikennöinnin aloittamisen noin kolmella alueella. Ensimmäiset liikennöintireitit valikoituvat kuntien oman valmiuden mukaan.

– Pallo on kunnilla, yhtiön toimitusjohtaja Antero Alku tiivisti tiedotustilaisuudessa.

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelmassa onkin lähijunaliikenteen markkinoiden avautumisen edistämisen lisäksi lisätty juuri alueiden omaa vastuuta lähijunaliikenteen järjestämisessä.

Suomen Lähijunista tulee VR:n lisäksi ensimmäinen operaattori, joka omistaa ja operoi henkilöjunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aukeamisen taustalla ovat EU-säädökset, jotka avaavat monopolin alla toiminutta raideliikennettä Suomessa.

VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen kertoi tiedotustilaisuudessa VR:n olevan tyytyväinen junakaupan toteutumisesta, sillä VR haluaa kasvattaa raidemarkkinaa ja edistää kilpailua raideliikenteessä.

Junat modernisoidaan

Ennen kaluston käyttöönottoa Suomen Lähijunat modernisoi VR:n myymät vanhat junat nykyisten esteettömyys- ja teknisten vaatimusten mukaisiksi. Yhtiön toimitusjohtajan mukaan nyt hankittujen junien ostohintaa suurempi kuluerä tuleekin olemaan niiden modernisointi.

– Käytännössä puramme junan kokonaan ja rakennamme kaiken uudestaan. Tuomme sisään uutta tekniikkaa, Alku kertoi.

Juniin asennetaan muun muassa ilmastointi, esteetön kulku ja latauspisteet. Lisäksi juniin on tulossa tietokonetyöskentelyyn soveltuvaa tilaa, hiljaista tilaa, monitoimitilaa sekä kahviautomaatteja.

Lisää junia tähtäimessä

Suomen Lähijunien tavoitteena on jollakin aikataululla hankkia lisää junia. Yhtiön mukaan kaupunkiseutujen lähijunaliikenteen lisääminen on merkittävin tapa vähentää liikenteen ilmastopäästöjä.

Vielä ei ole tiedossa, hankitaanko seuraavat junat uusina vai käytettyinä.

– VR:n vanhat junat ovat yksi vaihtoehto, toinen vaihtoehto ovat uudet junat. Myös junien vuokraaminen on vaihtoehto, Alku kertoi.

Mustakallion mukaan saatavilla olevaa valmista kalustoa on melko vähän, sillä Suomen raideleveys on eri kuin muualla Euroopassa.

Uutena hankittavan junan käyttöikä on yhtiön mukaan tyypillisesti noin 40–50 vuotta. VR:ltä nyt hankittujen modernisoitavien junien jäljellä olevaksi käyttöiäksi on arvioitu noin 20 vuotta. Junat on VR:n mukaan valmistettu vuosina 1975–1981.

VR on kertonut laittavansa ensi vuoden aikana myyntiin kymmenkunta liikennekelpoista dieselveturia. Vetureita on vapautumassa myytäväksi muun muassa päättyneen Venäjän-liikenteen, logistiikan tehostumisen ja uusien veturihankintojen myötä.

Anniina Korpela